De C-Alleweder - Intro

C-Alleweder

Allert Jacobs heeft als medewerker van Flevobike in 1996 de C-Alleweder ontworpen. De fiets is een verdere ontwikkeling van de aluminium alleweder en heeft belangrijke voordelen zoals beter stroomlijn en een afgesloten onderhoudsarme aandrijving.

De C-Alleweder is tot 2000 bij Flevobike in productie geweest, en is daarna overgedragen aan Ligfietsshop Tempelman en verder geproduceerd tot 2005 onder de naam Limit.







C-Alleweder ontwikkeling

Ontwikkeling

In 1993 nadat de Alleweder de 365dagen Fiets prijs had gewonnen, waarbij ik de rijder in de wedstrijd was, ben ik begon te werken bij Flevobike. Ik heb al snel een Alleweder voor mezelf gebouwd en gelijk een ander ontwerp voor de staart gemaakt. In 1996 heb ik de C-Alleweder ontworpen en gebouwd, aanvankelijk is het begonnen als hobby project in mijn vrije tijd, uiteindelijk zijn er een stuk of dertig gemaakt en aan klanten geleverd. De C-Alleweder (C staat voor carbon) was een hele verbetering t.o.v. de Alleweder waar ik toen in reed. Door het gebruik van kunststof was het mogelijk de carrosserie een betere aërodynamische vorm te geven. De aandrijving was geheel weggewerkt in de dragende koolstof middentunnel en had daardoor met minimaal onderhoud een zeer lange levensduur. De fiets werd gebouwd zonder frame, de kunststof carrosserie was geheel zelfdragend. Het eerste exemplaar woog minder dan 25kg, later werden ze wat steviger uitgevoerd maar ze bleven altijd ruim onder de 30kg, met 3x8 versnellingen vering op alle wielen, deksel en verlichting.

(door Allert Jacobs)

C-Alleweder