Nieuws : Quest en Strada in carbon
12-11-2010
Een lichtere velomobiel accelereert gemakkelijker, heeft iets minder rolweerstand, parkeert gemakkelijker. De verschillen zijn klein maar merkbaar, alle kleine beetjes helpen om je fiets een prettiger vervoermiddel te maken. Maar omdat de velomobiel voor de meeste mensen toch vooral een praktisch vervoermiddel is wil je eigenlijk geen compromissen maken met bijvoorbeeld de bagagemogelijkheden of de elektrische installatie. Als uitkomst van deze eisen kunnen we de Quest en Strada nu aanbieden in een versie waarbij de carrosserie hoofdzakelijk van koolstofvezel is gemaakt. Koolstof geeft een stijvere carrosserie zodat je minder materiaal kunt gebruiken voor dezelfde stijfheid. Dit maakt de fiets +/- 3 kg lichter. Verder passen we in de "carbon" modellen lichtere aandrijfcomponenten toe zoals pedalen, ketting (kmc SL), cassette (shimano HG80), vouwbanden en een titanium trapas. Hiermee weegt de Strada ca. 28.5 kg en de Quest 29.5 kg. Dit zijn rijklaar gewichten inclusief elektrische installatie en ventisit kussen (maar zonder reserveband en pomp). Zijn er dan helemaal geen compromissen gemaakt met de dagelijkse inzetbaarheid van de "carbon" fietsen? Toch wel, de "carbon" versie heeft een meerprijs van euro 1200. De "carbon" quest wordt net als de Strada bij onze kunststofproducent in Slowakije gemaakt, dit betekent dat deze fietsen zonder meerprijs naast in geel, wit, rood en zwart ook verkrijgbaar zijn in oranje, blauw en groen. Over de naam, we hebben eerst gedacht in navolging van de Leitra- en Mango "sport" onze lichte variant ook "sport" te noemen maar "carbon" dekt beter de lading, de "carbon" quest is stijver en lichter, daardoor niet perse een sportfiets maar juist een betere forensenfiets! De kunstofproducent van de huidige Quest (Beyss in Straelen, Duitland) is echter ook geïnspireerd geraakt, zij maken van hun eigen "go-one" velomobiel een lichte "EVO" versie en ook de Quest profiteert van nieuwe inzichten in de kunststofverwerking, de huidige "standaard" quest is daardoor lichter geworden en weegt afhankelijk van de kleur nu 33.5-34 kg rijklaar. De Carbon Strada wordt al enige tijd gemaakt, de Carbon Quest gaat einde dit jaar in productie. Eventuele lopende bestellingen kunnen aangepast worden, afhankelijk van de belangstelling kan dit wel invloed op de levertijd hebben.
Een lichtere velomobiel accelereert gemakkelijker, heeft iets minder rolweerstand, parkeert gemakkelijker. De verschillen zijn klein maar merkbaar, alle kleine beetjes helpen om je fiets een prettiger vervoermiddel te maken. Maar omdat de velomobiel voor de meeste mensen toch vooral een praktisch vervoermiddel is wil je eigenlijk geen compromissen maken met bijvoorbeeld de bagagemogelijkheden of de elektrische installatie. Als uitkomst van deze eisen kunnen we de Quest en Strada nu aanbieden in een versie waarbij de carrosserie hoofdzakelijk van koolstofvezel is gemaakt. Koolstof geeft een stijvere carrosserie zodat je minder materiaal kunt gebruiken voor dezelfde stijfheid. Dit maakt de fiets +/- 3 kg lichter. Verder passen we in de "carbon" modellen lichtere aandrijfcomponenten toe zoals pedalen, ketting (kmc SL), cassette (shimano HG80), vouwbanden en een titanium trapas. Hiermee weegt de Strada ca. 28.5 kg en de Quest 29.5 kg. Dit zijn rijklaar gewichten inclusief elektrische installatie en ventisit kussen (maar zonder reserveband en pomp). Zijn er dan helemaal geen compromissen gemaakt met de dagelijkse inzetbaarheid van de "carbon" fietsen? Toch wel, de "carbon" versie heeft een meerprijs van euro 1200. De "carbon" quest wordt net als de Strada bij onze kunststofproducent in Slowakije gemaakt, dit betekent dat deze fietsen zonder meerprijs naast in geel, wit, rood en zwart ook verkrijgbaar zijn in oranje, blauw en groen. Over de naam, we hebben eerst gedacht in navolging van de Leitra- en Mango "sport" onze lichte variant ook "sport" te noemen maar "carbon" dekt beter de lading, de "carbon" quest is stijver en lichter, daardoor niet perse een sportfiets maar juist een betere forensenfiets! De kunstofproducent van de huidige Quest (Beyss in Straelen, Duitland) is echter ook geïnspireerd geraakt, zij maken van hun eigen "go-one" velomobiel een lichte "EVO" versie en ook de Quest profiteert van nieuwe inzichten in de kunststofverwerking, de huidige "standaard" quest is daardoor lichter geworden en weegt afhankelijk van de kleur nu 33.5-34 kg rijklaar. De Carbon Strada wordt al enige tijd gemaakt, de Carbon Quest gaat einde dit jaar in productie. Eventuele lopende bestellingen kunnen aangepast worden, afhankelijk van de belangstelling kan dit wel invloed op de levertijd hebben.